Reisvoorwaarden

Algemene voorwaarden Italia Su Misura cultuurreizen en droomvilla’s

Artikel 1 – Algemeen en definities
1.1    In deze algemene voorwaarden worden de hiernavolgende termen in    de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven, of uit de context anders blijk
A)  Dolce Villa’s: bemiddelt in de verhuur van vakantiehuizen, kamers   in hotels of B&B’s en heeft deze niet in eigendom. Daarnaast organiseert Dolce Villa’s (hierna: “DV”) incidenteel onder de naam Italia Su Misura ook cultuurreizen, dat zijn groepsreizen waarbij vervoer naar de bestemming en vervoer ter plaatse, accommodatie(s) en een cultureel programma zoals beschreven op de DV-website of in onderlinge communicatie met de deelnemer is vastgesteld. DV heeft een samenwerkingsverband met Italia Su Misura cultuurreizen en droomvilla’s (hierna: “ISM”) en is gevestigd te Tilburg en ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 53987357.
B)  Opdrachtgever: de natuurlijke persoon die een reisovereenkomst aangaat met DV voor de huur van een accommodatie
C). Eigenaar/vertegenwoordiger: de rechtspersoon of natuurlijke persoon die eigenaar of vertegenwoordiger is van de aan de opdrachtgever door DV verhuurde accommodatie. De staat en het onderhoud van de accommodatie alsmede het contact met de opdrachtgever gedurende de boekingsperiode zijn voor verantwoording van de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie.
D). Nota/opdrachtbevestiging: de door DV aan de opdrachtgever toegestuurde nota en opdrachtbevestiging dient als reisovereenkomst tussen DV en de opdrachtgever.
1.2. Deze algemene voorwaarden gelden in iedere fase van de onderhandeling en voor iedere reisovereenkomst die is gesloten tussen DV en de opdrachtgever. De reiziger is verplicht zich op de hoogte te stellen van de inhoud van de reisvoorwaarden. Met het aangaan van de reisovereenkomst zijn de voorwaarden van DV bindend en geldend volgens Nederlands recht.
1.3 Eventuele afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts mogelijk indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.
1.4 Indien één of meerdere van de bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze voorwaarden van toepassing. De nietige of vernietigde bepalingen zullen door DV worden vervangen, waarbij voor zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling(en) in acht worden genomen.

Artikel 2 – Totstandkoming reisovereenkomst
2.1. De reisovereenkomst tussen DV en de opdrachtgever komt tot stand op het moment dat DV naar aanleiding van een schriftelijke of mondelinge opdracht van de opdrachtgever aan de opdrachtgever per e-mail een schriftelijke nota/opdrachtbevestiging toestuurt.
2.2. Op het moment dat de opdrachtgever de opdracht bevestigt door het voldoen van de in de nota/opdrachtbevestiging vastgestelde eerste deel van betaling, verplicht hij zich tot voldoen van de gehele reissom binnen de gestelde termijn(en).
2.3. Met het aangaan van de reisovereenkomst middels betaling van het eerste gedeelte van de huursom accepteert de opdrachtgever de reisvoorwaarden als geldend en beschouwt DV de boeking als definitief.
2.4.De inhoud van de reisovereenkomst wordt bepaald in de door DV verstuurde nota/opdrachtbevestiging betreffende de verhuur van een accommodatie met eventueel aanvullende services. De reisovereenkomst geldt voor de in de nota/opdrachtbevestiging genoemde periode en het aantal bij DV aangemelde personen, eventueel aangevuld met de in de nota/opdrachtbevestiging genoemde services.
2.5. Niet in de nota genoemde aanvullende diensten, zoals eindschoonmaak, kosten voor verwarming of airconditioning, verwarming van zwembad, kinderstoel- en/of bedje, toeslagen voor een late check-in of gebruik van andere diensten, dienen ter plekke te worden voldaan bij de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie. Ook ter plaatste geldende toeristenbelasting vallen buiten de reisovereenkomst en dienen ter plekke te worden voldaan.

Artikel 3 – Betaling
3.1. Betaling van de reissom dient te geschieden binnen de termijnen welke op de nota/opdrachtbevestiging staan vermeld. De betalingstermijnen zijn fatale termijnen in de zin artikel 6:83 sub a BW.
3.2. Het aan te betalen bedrag en de betalingstermijn van de eerste betaling is afhankelijk van de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie. Het aan te betalen bedrag en de termijn kan daardoor per boeking variëren. Voor de werkzaamheden van DV worden standaard administratiekosten van € 15,00 (zegge vijftien euro) in rekening gebracht.
3.3. Bij in gebreke blijven van de tijdige en volledige eerste betaling zoals in de nota/opdrachtbevestiging staat vermeld, behoudt DV zich het recht voor de boeking te annuleren en tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.
3.4. Bij in gebreke blijven van betaling van de tweede termijn (en/of de derde termijn) zoals overeengekomen in de nota/opdrachtbevestiging, behoudt DV zich het recht voor de boeking te annuleren, waarbij de eerste betaling niet gerestitueerd kan worden en tot enige schadevergoeding gehouden te zijn.

Artikel 4 – Reissom en prijzen
4.1. De reissom is de som voor de huur van de accommodatie of cultuurreis zoals is vermeld in de omschrijving in het aanbod of zoals op de website van DV en voor de duur van de periode zoals is overeengekomen in de nota/opdrachtbevestiging. In deze reissom zijn uitsluitend inbegrepen de diensten en voorzieningen welke in de nota/opdrachtbevestiging staan vermeld. De gepubliceerde reissom inclusief aanvullende diensten zoals de aankoop van vliegtickets, autoverhuur, excursies of maaltijden staan vermeld op de website van DV en in de beschrijving van de boeking in de nota/opdrachtbevestiging of zijn overeengekomen tijdens wederzijdse mailwisseling tussen DV en de opdrachtgever.
4.2. DV behoudt zich het recht voor binnen de wettelijke grenzen de (met de opdrachtgever afgesproken) prijzen te wijzigen als gevolg van verandering in de prijs van vliegtickets en de hoogte van belastingen/vergoedingen en/of wisselkoersen. De wijziging wordt berekend aan de hand van het verschil tussen de huidige prijs ten opzichte van de prijs op datum van vaststelling.
4.3. De vermelde prijzen van de plaatselijke kosten zijn een indicatie en kunnen in werkelijkheid afwijken. De prijzen zijn vastgesteld op basis van tarieven en belastingen per datum van vaststelling.

Artikel 5 – Publicatie ,
5.1. De bij de accommodaties getoonde foto’s dienen uitsluitend tot het geven van een impressie. Het kan voorkomen dat de ter plaatste verkregen accommodatie afwijkt van de foto of beschrijving. Voor kennelijke zetfouten kan DV niet aansprakelijk worden gesteld. Ook voor onjuistheden in de tips die veroorzaakt zijn door onvoorziene omstandigheden, zoals tijdelijke sluiting, veranderde openingstijden of faillissement, kan DV niet verantwoordelijk worden gehouden of aansprakelijk worden gesteld.
5.2. DV behoudt zicht het recht voor om de reisovereenkomst eenzijdig te wijzigen, voor zover het gaat om een wijziging. Indien DV voornemens is om een wijziging door te voeren, zal zij de opdrachtgever vooraf daarvan in kennis stellen.

Artikel 6 – Documenten en vouchers
6.1. De opdrachtgever en medereiziger(s) dienen bij vertrek en gedurende de reis in het bezit te zijn van de benodigde documenten, te weten een geldig paspoort of identiteitskaart. Indien de opdrachtgever of medereiziger(s) de reis niet of niet geheel kunnen meemaken wegens gemis of ongeldigheid van een reisdocument, komt dit met alle daaraan verbonden gevolgen en kosten voor rekening van de opdrachtgever. Op restitutie van de reissom ten laste van DV kan door de opdrachtgever geen aanspraak gemaakt worden.
6.2. De opdrachtgever en medereiziger(s) zijn verplicht de hem toegestuurde reisdocumenten, in het bijzonder de voucher en eventueel aanvullende documenten die voor de toegang tot een accommodatie en tot deelname van een geboekte service benodigd zijn, uitgeprint bij zich te hebben en des gevraagd te kunnen overhandigen bij aankomst, dan wel bij aanvang van een service. Ook bij check-in van de gehuurde accommodatie dienen de opdrachtgever en alle medereizigers een geldig paspoort of identiteitskaart te kunnen tonen. Bij gebrek aan persoonsdocumentatie is de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie volgens de Italiaanse wet gemachtigd de persoon die in gebreke blijft, de toegang tot de accommodatie te ontzeggen. Op restitutie van de reissom ten laste van de opdrachtgever kan geen aanspraak gemaakt worden.
6.3. De opdrachtgever wordt geacht kennis te hebben genomen van de inhoud van tevoren door DV toegestuurde en noodzakelijke informatie en voorkennis over de accommodatie.

Artikel 7 – Reisbescheiden
7.1. De benodigde reisbescheiden, voucher(s) en routebeschrijving(en) worden uiterlijk één week voor de vertrekdatum door DV aan de opdrachtgever verstrekt, mits de volledige reissom door de opdrachtgever is voldaan.

Artikel 8 – Annulering door de opdrachtgever
8.1. De opdrachtgever heeft de mogelijkheid de reisovereenkomst kosteloos te annuleren tot het moment dat het eerste gedeelte van de reissom moet zijn voldaan, zoals in de nota/opdrachtbevestiging is overeengekomen.
8.2. Indien de reisovereenkomst wordt geannuleerd door de opdrachtgever na bevestiging van de opdracht middels betaling van het eerste gedeelte van de reissom, is DV gerechtigd dit eerste deel van de reissom in te houden.
8.3. Bij annulering door de opdrachtgever minder dan acht weken plus één dag voor vertrek, is DV gerechtigd de gehele reissom bij de opdrachtgever in rekening te brengen.
8.4. Slechts in het geval dat DV of de eigenaar/vertegenwoordiger van de verhuurde accommodatie voor de in de nota/opdrachtbevestiging vastgelegde periode binnen een korte termijn een nieuwe opdrachtgever weet te vinden, is in overleg en afhankelijk van de aard en de duur van de vervangende opdracht gedeeltelijk of gehele restitutie mogelijk met aftrek van de gemaakte kosten door DV en de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie.

Artikel 9 – Aansprakelijkheid DV
9.1. Indien de reis niet overeenkomstig de verwachtingen van de opdrachtgever is uitgevoerd, is DV voor de daardoor opgekomen schade niet aansprakelijk, voor zover deze niet is te wijten aan haar schuld.
9.2. De aansprakelijkheid voor schaden, waarvoor de gebruikelijke reis- en annuleringsverzekeringen dekking plegen te geven, alsmede voor schaden, die de opdrachtgever respectievelijk de reiziger, mocht lijden in het kader van de uitoefening van een bedrijf of beroep, is uitgesloten.
9.3. De aansprakelijkheid voor vermogensschade eventueel opgedaan ten tijde van een door DV georganiseerde reis, dan wel ten tijde van verblijf in een door DV bemiddelde accommodatie, is uitgesloten.

Artikel 10 – Verplichtingen en aansprakelijkheid van de opdrachtgever en medereiziger(s)
10.1. Degene die de reis boekt, geldt als opdrachtgever en is hoofdelijk aansprakelijk voor alle verplichtingen van alle medereiziger(s). Met medereiziger(s) wordt bedoeld alle anderen die door de opdrachtgever zijn aangemeld of die de reisovereenkomst hebben aanvaard door aan de reis deel te nemen. De opdrachtgever is aansprakelijk voor alle schade die de opdrachtgever zelf of de medereiziger(s) toebrengen aan eigendommen van derden en die in rekening worden gebracht bij DV.
10.2. De opdrachtgever en de medereiziger(s) zijn verplicht tot naleving van alle door DV gegeven aanwijzingen. Als de opdrachtgever of medereiziger(s) zodanige hinder of overlast opleveren dat een goede uitvoering van de reisovereenkomst daardoor wordt bemoeilijkt, kan DV de opdrachtgever en/of medereiziger(s) van (voorzetting van) (een gedeelte van) de reis uitsluiten. De hieruit voortvloeiende kosten komen voor rekening van de opdrachtgever.
10.3. De opdrachtgever verplicht zich tot naleving van de huisregels zoals deze zijn te vinden in de accommodatie. Met name het in acht nemen van rust na een bepaald tijdstip, indien daar expliciet door de eigenaar/vertegenwoordiger in een reglement of mondeling bij aankomst over wordt gesproken. Als ook de afhandeling cq. verwerking van afval. Indien de opdrachtgever door de eigenaar/vertegenwoordiger bij aankomst op de hoogte is gesteld van de ter plaatse geldende regels wat betreft huisvuil en/of dit expliciet in een huisregel document heeft vastgelegd, is de opdrachtgever gehouden zich aan deze regels te houden. Indien bij vertrek blijkt dat de opdrachtgever zich desondanks niet of slechts gedeeltelijk aan deze regels heeft gehouden en in de huisregels van een boete gesproken is, is de eigenaar/vertegenwoordiger gerechtigd deze boete op te leggen en te innen.
10.4. De opdrachtgever of een andere aanwezige volwassene (mede)reiziger dient te allen tijde tijdens het verblijf in een door DV bemiddelde accommodatie toezicht te houden op kinderen in het reisgezelschap. In het geval van aanwezigheid van een zwembad, dient gebruik van het zwembad niet anders dan onder toezicht plaats te vinden indien het zwembad wordt gebruikt door kinderen of volwassen die geen zwemdiploma hebben. DV kan in geen geval aansprakelijk worden gehouden voor schade of letsel ontstaan door het gebruik van een zwembad of letsel ontstaan door belopen van het terrein rond de accommodatie.
10.5. Indien de opdrachtgever een (huis)dier wenst te willen meenemen tijdens het verblijf dient dit vooraf aan DV kenbaar te worden gemaakt, zodat zij kan nagaan of (huis)dieren welkom zijn bij de accommodatie. Daarnaast dient de opdrachtgever er te allen tijde voor zorg te dragen dat het huis(dier) geen schade veroorzaakt of de directe omgeving tot last is. De opdrachtgever is aansprakelijk voor de door het (huis)dier veroorzaakte schade en dient dit voor vertrek te vergoeden. Daarnaast is de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie gerechtigd om een vergoeding te vragen voor extra schoonmaakwerkzaamheden als gevolg van het verblijf van het (huis)dier. De hoogte van die kosten dienen ten tijde van het aangaan van de reisovereenkomst door de opdrachtgever te zijn geaccepteerd en dient ter plekke of vooraf te worden voldaan. Indien de omheining van een accommodatie bij aankomst niet geheel meer intact is, dient dit ter plekke de aan eigenaar/vertegenwoordiger kenbaar te worden gemaakt. De opdrachtgever dient er ook rekening mee te houden dat de eventuele aanwezigheid van gedeeltelijke of volledige omheining van een tuin of grondstuk, nooit voor de volle 100% gegarandeerd kan worden en dit altijd door ondergraving van wilde dieren, storm of andere oorzaken kan zijn aangetast, in weerwil van een eerdere situatie die als zodanig aan de opdrachtgever is doorgeven. Ook met een gedeeltelijk of gehele omheining blijft de opdrachtgever geheel verantwoordelijk voor het gedrag en welzijn van het meegebrachte huisdier(en). Ook voor de aanwezigheid van honden in naburige huizen of aanloop honden, kan DV niet aansprakelijk of verantwoordelijk gehouden worden.
10.6. .Regels over reizen met een huisdier kunt u hier raadplegen.
10.7 Het is de opdrachtgever niet toegestaan met meer personen te verblijven in een door DV bemiddelde accommodatie dan van tevoren door de opdrachtgever is doorgegeven en bevestigd. In het geval de opdrachtgever bezoek – anders dan het opgegeven reisgezelschap ontvangt – is de opdrachtgever aansprakelijkheid voor de eventuele schade veroorzaakt door dit bezoek.
10.8. De opdrachtgever die een accommodatie door bemiddeling van DV huurt, is verplicht zich zodanig te gedragen dat geen hinder of overlast ontstaat. De eigenaar/vertegenwoordiger van een accommodatie kan – in het geval de reiziger nalaat zich tijdens zijn verblijf aldaar op behoorlijke en algemeen beschaafde wijze te gedragen – de reiziger vragen de accommodatie onmiddellijk te verlaten en compensatie voor elke mogelijke schade veroorzaakt door opdrachtgever op te eisen. De opdrachtgever verliest hierdoor elk recht op compensatie van de voldane reissom of vergoeding van kosten ontstaan na verwijdering van de accommodatie.
10.9. Kamperen met een tent, vouwwagen, caravan of camper, op het terrein van een door ISM bemiddelde accommodatie is in geen enkel geval toegestaan. Zowel de eigenaar/vertegenwoordiger als DV heeft het recht om de huurder te sommeren om deze onmiddellijk te verwijderen. Als de reiziger aan deze sommatie niet onmiddellijk gehoor geeft, heeft zowel de eigenaar/vertegenwoordiger als DV het recht om de huurovereenkomst met onmiddellijke ingang op te zeggen en is de reiziger/huurder verplicht het huis onmiddellijk te ontruimen.
10.10. DV verplicht zich om de opdrachtgever indien nodig, vooraf te informeren over de aard van de toegangsweg tot de door DV bemiddelde accommodatie, enkel en alleen in geval de aard van de weg het gebruik van een normaal type (huur)auto in de weg staat. Steile en ter plaatse als normaal geldende, onverharde of smalle wegen, vallen niet onder verantwoording van DV die zich in deze laat leiden door de ter plaatse als normaal geldende normen en de weging van de toegangsweg door de eigenaar/vertegenwoordiger. Schade ontstaan door het rijden over onverharde toegangswegen alsmede schade door opspattende kiezels/stenen, langsschurende takken en struiken of andere schade aan chassis of andere delen van de eigen of huurauto, vallen niet onder de verantwoording van DV en kan derhalve niet op DV verhaald worden.

Artikel 11 – Rente-en incassokosten
11.1. Bij overschrijding van de betalingstermijnen, is de opdrachtgever vanaf de datum waarop de verschuldigde betaling opeisbaar is geworden tot aan het tijdstip van betaling de wettelijke handelsrente, conform artikel 6:119a BW, verschuldigd. Daarnaast komen alle kosten van invordering, nadat de opdrachtgever in verzuim is, zowel gerechtelijk als buitengerechtelijk, ten laste van de opdrachtgever. De buitengerechtelijke incassokosten worden vastgelegd op 15% van de hoofdsom met een minimum van € 50,- (zegge vijftig euro).

Artikel 12 – Klachten
12.1. Indien de opdrachtgever klachten heeft over de accommodatie dient hij direct bij aankomst de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie daarvan op de hoogte te stellen en dit binnen 24 uur schriftelijk te bevestigen aan DV. Klachten over de accommodatie die niet op bestemming zijn vermeld, kunnen niet na de duur van het verblijf nog in behandeling worden genomen, althans daar kunnen geen rechtsgevolgen aan verbonden worden.
12.2. DV behoudt zich het recht voor de aard en omvang van de klacht over de accommodatie te laten vaststellen door de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie, eventueel door een inspectie van de accommodatie waarbij de opdrachtgever aanwezig is. Indien de klacht door eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie als niet redelijk wordt gezien of ongegrond wordt verklaard en de opdrachtgever zich daar niet in kan vinden, kan DV hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Voor eventuele verdere opvolging van de klacht kan de opdrachtgever enkel de eigenaar/vertegenwoordiger aanspreken.
12.3. Indien de klacht ter plaatse kan worden verholpen, dient de opdrachtgever deze oplossing te accepteren met inachtneming van een redelijke termijn en zondagen en feestdagen.
12.4.Door de opdrachtgever zelf genomen maatregelen of aankoop van middelen om de klacht te verhelpen, zijn voor rekening van de opdrachtgever. Door de opdrachtgever op eigen initiatief ondernomen acties, verandering van instellingen in bijvoorbeeld vloerkoelingsinstallaties en buitensporige temperatuurinstellingen van airconditioning, temperatuur van zwembaden en andere speciaal ingeregelde apparatuur kunnen onbedoeld de werking hiervan ondermijnen. Indien deze acties op eigen initiatief en zonder consultering van de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie zijn geschied, kan DV noch de eigenaar/vertegenwoordiger verantwoordelijk gehouden worden voor hierdoor ontstaan disfunctioneren van de bovengenoemde apparatuur. Daarnaast zijn uit deze acties voortvloeiende schade voor rekening van opdrachtgever.
12.5. Wanneer de klacht betrekking heeft op de totstandkoming van de boeking, dan kan de opdrachtgever deze uiterlijk binnen twee maanden na de eerste betaling aan DV schriftelijk kenbaar maken. Na die termijn kan de klacht niet meer in behandeling worden genomen, althans dan kunnen er geen rechtsgevolgen aan verboden worden.
12.6. DV noch de eigenaar/vertegenwoordiger van de accommodatie accepteren klachten met betrekking tot weersomstandigheden, beten of de aanwezigheid van insecten en klein ongedierte zoals vleermuizen, veldmuizen ed., gebrek aan of tijdelijke uitval van (warm)water of elektriciteit, verstoppingen, geur- en geluidsoverlast, verminderd WIFI-signaal, uitval van digitale signalen en of het niet of gebrekkig functioneren van satellietontvangsten. Ook voor weg-, bouw- of andere werkzaamheden in de directe omgeving van de accommodatie – voor zover deze worden uitgevoerd door overheidsinstanties – kan DV noch de eigenaar/vertegenwoordiger verantwoordelijk worden gehouden. DV noch de eigenaar/vertegenwoordiger garandeert dat in het huis geen huisdieren aanwezig zijn geweest en dat de bij het huis behorende grond is begroeid met gras en/of struiken en/of ander groen.

Artikel 13 – Overmacht
13.1. DV is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien zij daartoe gehinderd wordt als het gevolg van overmacht. Onder overmacht wordt onder andere verstaan: weersinvloeden, overstromingen, aardverschuivingen en andere natuurrampen, belemmeringen van derden, die van overheden inbegrepen, ziekte, epidemieën of familieomstandigheden van de opdrachtgever of belemmeringen in het vervoer. In geval van overmacht is DV evenmin gehouden tot vergoeding van enige schade.

Artikel 14 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
14.1. Op elke reisovereenkomst tussen DV en de opdrachtgever is Nederlands recht van toepassing.
14.2. Alle geschillen ter zake van overeenkomsten tussen de opdrachtgever en DV worden voorgelegd aan de bevoegde rechter in Nederland.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

backtotop